Ciabatta e. Jason Molina

500 g specialvetemjöl
475 g vatten (4,75 dl)
2 tsk jäst
15 g salt

1. Blanda ingredienserna med slev och låt degen vila i 10 min

2. Kör i degblandare i 10 - 30 min. Till en början ser degen ut som pannkakssmet men tjocknar efter 10 min till kletig deg

3 Låt jäsa till tredubbel storlek i oljad plastlåda (2 - 3 timmar)

4. Häll ut degen på stor mjölad skärbräda (eller bakbord) och dela i 4 bitar. Tips!! Stansa med degskrapa - se Ädelbaguette!

5. Pensla (eller spreja) med olja och sprinkla rikligt med mjöl

6. Låt jäsa i 45 min

7. Drag ut till ciabattaform (rektangel)

8. Vänd ciabattan upp och ner och för försiktigt över ciabattan till ett bakpapper med stekspade.
Vändningen gör så att gasblåsorna i degen blir mer jämt fördelade.

9. Baka i 250 graders ugn i 15 - 20 min tills brödets innertemperatur är 96 grader
Mät med digital stektermometer!

Sänk ev temperaturen till 230 grader efter 10 minuter

Orginal URL

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar