Rabarberbröd med rosmarin


3 st rabarberstjälkar, (250 g)
1 kruka rosmarin
50 g jäst
5 dl vatten, ljummet
2 msk strösocker
2 tsk salt
2 msk rapsolja
2 dl rågmjöl, fint
4 dl vetemjöl
7-8 dl vetemjöl special

1. Ansa rabarbern och skär den i skivor. Repa bladen från rosmarinen och hacka dem.

2. Rör ut jästen i vattnet och tillsätt socker, salt och olja. Arbeta in rågmjöl, vetemjöl och vetemjöl special lite i taget. Spara lite till utbakningen. Arbeta degen smidig ca 5 min. Tillsätt rabarber och rosmarin. Låt degen jäsa under bakduk ca 30 min.

3. Ta upp degen på mjölad arbetsbänk. Dela den i två bitar. Forma bitarna till två runda bröd och lägg dem på en plåt med bakplåtspapper. Mjöla bröden lätt och låt dem jäsa ca 30 min under en bakduk. Sätt ugnen på 225°.

4. Grädda mitt i ugnen ca 5 min. Sänk ugnsvärmen till 200° och grädda ytterligare ca 20 min. Låt svalna på galler.


receptet kommer från Allt om mat

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar