Äpplelimpa

5 dl vatten
½ paket jäst (25 g)
2 äpplen
3/4 dl honung
1 tsk salt
7 dl rågmjöl
10 dl dinkelsikt

1. Värm vattnet till 37 grader, smula ner jästen och rör om tills jästen lösts upp.

2. Riv äpple grovt med rivjärn. Tillsätt äppleriv, honung, salt mjölet.

3. arbeta degen i 5 min i maskin eller 10 min för hand.

4 Täck med bakduk eller plast och låt jäsa i ca 1 timme.

5. Sätt ugnen på 250 grader

6. Ta upp degen på mjölat underlag och dela den i 2 delar. Forma till 2 limpor och lägg dem på en smord eller bakplåtsklädd plåt. Täck med bakduk och låt jäsa i ca 40 min.

7. Ställ in bröden i nedre delen av ugnen, sänk ugnsvärmen till 225 grader. Grädda i 30 - 35 min.
källa: Buffé nr 9 2011

Äpplelimpa på fördeg och surdeg
Jag var inte nöjd med det receptet ovan så jag gjorde som vanligt dvs jag övernatten-jäste en lös fördeg på vanlig jäst. Jag tog även ut surdeg från kylskåpet, hällde bort det mesta, tillsatte 40 gradigt vatten och rörde i mer rågmjöl. Sedan satte jag surdegen på en varm plats över natten.
Dagen efter blandade jag ihop surdegen med fördegen och tillsatte de övriga ingredienserna.

DAG 1
Fördeg

1. Blanda...
3 dl vatten
3 dl dinkelsikt
10 g jäst

Surdeg

2. Blanda...
2 dl vatten
1 dl rågmjölLänk
ca 1 msk surdeg

DAG 2

3. Blanda fördegen med surdegen.
4. Tillsätt och blanda 1 msk olja, 1 tsk salt, 2 rivna äpplen, 3/4 dl honung, 6 dl rågmjöl och 6 dl dinkelsikt.
5. Ta upp degen på mjölat underlag och knåda degen några minuter
6. Låt jästa i ett par tre timmar.
7. Ta upp degen på mjölat underlag, forma till 2 bröd och lägg dem i jäskorgar ( t ex mjölade handdukar i plastskålar)
8. Låt jäsa i 1-2 timmar
9. Sätt in en ren plåt i ugnen.
10. Ställ temperaturen på 250 grader.
11. Koka upp lite vatten
12. Ta ut den varma plåten och vänd upp och ner på korgarna så att degen kommer på plåten.
13. Snitta några gånger och sätt in i ugnen i nedre delen.
14. Häll ca ½ dl kokande vatten på ugnsbotten.
15. Sänk temperaturen till 225 grader och grädda i 35-40 min (eller tills brödets innertemperatur är 97 grader)

Om du har en baksten eller "grussten" blir brödet ännu bättre

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar