Polentabröd (Majsbröd)


7 dl vetemjöl
1 dl Polenta finmald
2 tsk torrjäst
1 tsk salt
3 dl ljummet vatten
1 msk olivolja extra Virgin
1 ägg med 1 msk vatten tillsatt

OBS mängder och tider är ungefärliga

1. Blanda vetemjöl, polenta, torrjäst, olja, och salt i ljummet vatten.
2. Knåda degen på bakbord för hand i ca 10 min. (med maskin ca 7 min)
3. Placera degen i en oljad skål e dy och låt jäsa i ca 1 timme till dubbel storlek
4. Knåda degen ett par gånger i polentamjöl och forma till ett runt bröd. Lägg brödet på bakplåtspapper.
5.  Låt jäsa till dubbel storlek i 30 - 40 min
6. Medan degen jäser sätt in en ren plåt i ugnen. Ugnstemperatur ca 225 grader
7. Pensla brödet med ägg-vatten blandningen
8. Skåra brödet med en kniv
9. Ta ut den varma plåten och lägg på brödet
10. Grädda i 15 min med 225 grader
11. Sänk därefter till 175 grader i 35 min eller mer


Fritt efter: williams-sonoma.com/recipe/polenta-bread.html

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar